Članki/ Video

Šport (https://youtu.be/5v4IlckwmD8)

Najprej moramo povedati, da vsaka športna panoga ne ustreza vsem ljudem. Podobno kakor ne moremo predpisati iste diete vsem ljudem, prav tako je za vsak tip človeškega telesa priporočen specifičen šport. Vata ljudje imajo radi spremembe in letenje, zato so za njih primerne športne panoge kot so denimo kolesarstvo, smučarski skoki, skok v višino ipd. Debeli ljudje nekako ne izgledajo dobro, oblečeni v kolesarska oblačila na ultralahkem cestnem kolesu. Pita tip človeka uživa najbolje v sprinterskih panogah, kot so denimo nogomet, košarka, kajak, tek na smučeh, tek na sto metrov ipd. Kapha ljudje dominirajo v športnih panogah, kjer je potrebna velika telesna moč ali masa. Takšni športi so denimo rokoborba, judo, met krogle, fitnes, dvigovanje uteži ipd.

V ayurvedi je pomembno tudi v katerem delu dneva izvajamo samo športno aktivnost. Najboljši deli dneva za izvajanje športa predstavljajo kapha obdobja. V vsakem dnevu obstajata dve kapha obdobji in sicer jutranje in večerno, kjer obe potekata med šesto in deseto uro. Bolj primerno je jutranje obdobje, saj so ljudje fizično najbolj produktivni v jutranjih urah. Večerna aktivnost je omejena na obdobje med 18 in 19 uro, saj kasnejša telesna vadba močno vpliva na kvaliteto nočnega spanca in s tem regeneracije telesa. Ob 22h moramo zaključiti z vsemi našimi aktivnostmi in oditi na nočni počitek in ne v telovadnico.

Tretjo stvar predstavlja pravilno dihanje športnika. Maksimalni športni napor mora regulirati dihanje s trebušno prepono preko nosu. Povedano drugače, športni napor pri katerem ne moremo več dihati samo z nosom, našemu telesu bolj škodi kot koristi. Tekme predstavljajo le neznaten del športnikovih treningov. Dihanje skozi usta predstavlja le zasilno metodo, ki jo na zahodu regularno uporabljamo. Ali ste vedeli, da so na podlagi strukture človeškega nosu naredili avtomobilsko turbino. Nos pri dihanju ustvari vrtinčenje zraka, ki zato lahko doseže najbolj oddaljene dele človeških pljuč. Drugo ugodno stvar, predstavlja sistem nosnih končičev, ki za razliko od dihanja skozi usta segrevajo zrak, ki ga vdihujemo. Zaključimo lahko, da  s takšnim dihanjem pozimi zmanjšamo možnost vnetega grla. Tretja stvar se nanaša na število vdihov, ki se pri dihanju skozi nos zmanjšajo, napram dihanju skozi usta. V vedski literaturi je napisano, da je človekovo življenje določeno s številom vdihov. Zato lahko razumemo, neverjetne starosti jogijev, ki prakticirajo sistem dihanja imenovan pranayama v gorovju Himalaje.

Vsi ljudje bi morali zavestno začeti dihati s trebušno prepono preko nosa in začeti planirati svojo športno vadbo v jutranjih urah dneva.

IDEALNA PREHRANA (https://youtu.be/164mVt4mJ6c)

Večina živih bitij lahko preživi s surovo hrano. Za nekatere zadostuje zgolj trava, druge lahko preživijo s surovim mesom. Človeku je namenjena kuhana hrana, ki jo telo najbolje absorbira, če je skuhana na ghi-ju s  pravilno uporabo začimb. Ayurveda priporoča preventivo, ki se nanaša na primerno dieto, s katero naše telo pravilno prebavi zaužito hrano, ki telesu daje energijo in vitalnost. Kurativa se nanaša na ayurvedska zdravila, ki pomagajo iz telesa izločiti sluz, ki je proizvod nepravilnega načina prehranjevanja. Prevelika zasluzenost ali zakisanost telesa se kaže v utrujenosti in zaspanosti. Pravilna dieta mora temeljiti na pravilni kombinaciji žitaric, stročnic, zelenjave, mlečnih izdelkov in začimb.

V nadaljevanju bom podal dnevno rutino, katere del je tudi način pravilnega prehranjevanja, ki človeku omogoči zdravje in vitalnost. Pravo zdravje temelji na fizični, psihični in duhovni skrbi za telo.

Najbolje je vstati pred sončnim vzhodom. Najprej postrgamo jezik, operemo obraz, roke in stopala. Nato sede popijemo pol litra toplega čaja ali tople vode z limono. Dobro je namazati svoje telo s primernim oljem, da telo posrka vase količino olja, ki ga potrebuje. Sledi pozdrav soncu, položaj sveče in kratke dihalne vaje. Vse skupaj je najbolje izvajati zunaj na travi obrnjeni na vzhod. Seveda moramo vzeti v obzir vremenske razmere. Po opravljeni jogi si operemo zobe, se obrijemo in opravimo veliko potrebo čepe. Nato oblečemo čista oblačila in pričnemo z jutranjo japa meditacijo. Lahko sledi rahla polurna športna aktivnost na svežem zraku (lahko tudi japa-walk).

 

Zajtrk je najbolje imeti ob 7h, iz srebrnega krožnika, sede iz turškega položaja brez vstajanja. Zajtrk sestavlja kruh, maslo, med in čaj. Najboljše je jesti kisel kruh pečeno v krušni peči na drva pobrana v gozdu. Kruh je boljše kakovosti, če je narejen iz svoje pšenice mlete na kamen. Pomembna je tudi prava zavest pri sajenju in žetvi žita,  ter pri pripravi in peki kruha samega. Najboljše maslo narejeno iz mleka, ko smi pomolzemo sami pomolzemo svojo kravo, ki se prosto pase na travniku. Najboljše je, če sami pridelujemo svoj med. Seveda gre tu zopet za pravilno meditacijo. Čaj naj bo pripravljen iz zelišč nabranih na lokalnem travniku, poparjenih z izvirsko vodo.

Malica, ki jo sestavljajo štiri suhe slive in 2dl toplega čaja naj bo ob 10h

Sledi delo med 8-12h skladno z našo naravo. Najsibo to narava Brahmane, Kšatriye, Vaišye ali Šudre.

Kosilo je najboljše imeti ob 12h, kjer jemo z rokami iz srebrnega krožnika, sede, brez vstajanja v mirni atmosferi, kjer vsak grižljaj 32x prežvečimo. Pred obrokom je najbolje pojesti tanko rezina ingverja s ščepcem soli in kapljico limone. Kruh ali čapati jemo v kombinaciji z kuhano zelenjavo in juho iz zelene leče. Kuhana zelenjava ali sabji naj bo iz lokalne zelenjave iz svojega vrta, pridelane s pravilno meditacijo. Skuhana naj bo na posušenem kravjem blatu v bakrenem woku, na ghi-ju in lokalno pridelanih  začimbah kot so kumina, ingver, kurkuma in koriander. Dhal ali zelena leča naj bo pridelana na vrtu, kuhana na kravjakih, začimbah in ghiju. Čapati ali tanek nekvašen kruh je najbolje pripravljen na kravjaki, na kamniti plošči iz domače pšenica mlete na kamen pol ure pred peko, tako da izgubi čim manj prane. Pri peki žitaric in kuhanju stročnic je zelo pomembna zavest kuharja. Najboljša pijača je na roke narejen pinjenec iz svojega jogurta, narejen iz mleka naše krave. Dobra sladica je pikantna jabolčna čežana, skuhana na ghi-ju iz svojih jabolk, ingverja, kurkume in kumine. Po obroku je najbolje dobro prežvečiti  tri cele zelene kardamome in dva klinčka.

Sledi max. 45 min počitek na levem boku in nato umirjene popoldanske aktivnosti kot je branje, pospravljanje, druženje ipd.

 

Malico ob 16h naj predstavlja olupljeno domače jabolko.

Večerja naj bo najkasneje ob 18h. Najbolje je pojesti kos kislega kruha in skodelico vroče juhe, skuhane iz zelenjave pridelane na našem vrtu.

Sledijo umirjene večerne aktivnosti.

Zadnji obrok,  ki ga predstavlja trikrat zavreto sveže domače vroče mleko s trsnim sladkorjem, kurkumo in muškatnim oreščkom naj bo ob 21.30.

Sledi odhod na nočni počitek ob 21.45. Poleti spimo na desni boku s čimer hladimo svoje telo in pozimi na levem boku s čimer ga grejemo.

NAČIN OBEDOVANJA:
– vroč obrok

– vsak grižljaj 32x prežvečiti

– sede

– na tleh

– turški položaj

– brez vstajanja

– iz bananinega lista ali iz srebrnega krožnika

– najbolje je jesti hrano z rokami

– mirna atmosfera

 

IDEALNI OBROKI:
– ZAJTRK (7h): kisel kruh, domače maslo in med, čaj iz lokalnih zelišč

– MALICA I (10h): štiri namočene suhe slive in čaj

– KOSILO (12h):

  1. Ingver, limona in sol
  2. Čapati, sabji, dhal, pinjenec in čatni
  3. Trije zeleni kardamomi in dva klinčka

– MALICA II (16h): olupljeno jabolko

– VEČERJA (18h): kisel kruh in juha

– POOBEDEK (21.30): vroče mleko z začimbami

 

PRAVA HRANA:

– zelenjava pridelana na svojem vrtu

– pšenica iz svoje njive

– mlečni izdelki od svoje krave

– domače in lokalno sadje

– vsaj 2l izvirske vode dnevno

– posušeni kravjaki ali bukova drva kot gorivo

– topli obroki kuhani na ghi-ju in začimbah

– uporaba soli in začimb

– zelenjava direktno iz vrta v lonec

– zrna vedno mleta pred njihovo uporabo

– pravilna zavest pri poljedelstvu, molzenju in kuhanju

– vsa hrana predhodno darovana Višnuju